Teknisk armhålning

Status

assigned

Resolution

open

Priority

normal

Severity

minor

Turf Version

2.1.38 - public release

Steps to reproduce

Det är möjligt att låsa spelarens geografiska position genom att lämna applikationen eller släcka enhetens skärm. Denna funktionalitet medför att spelaren kan kvarstå i en specifik zon trots fysisk förflyttning till en annan plats. Flera spelare utnyttjar denna mekanism systematiskt, ofta genom att resa med tåg under längre tidsperioder. Även om denna strategi inte genererar en högre poängintjäning per tidsenhet jämfört med exempelvis cykling, erbjuder den en potentiell taktisk fördel. Fenomenet förekommer sannolikt globalt, men tycks vara särskilt utbrett i Stockholm, där den lokala kollektivtrafiken omfattar ett stort antal zoner. Detta står i kontrast till spelets ursprungliga idé, som var att främja fysisk aktivitet och skapa en form av ”outdoor addiction”. Det vore av intresse att analysera hur stor andel brozoner som togs av spelare på topplistan i Stockholm under en given spelomgång. Detta för att skapa en bättre förståelse för hur utbrett beteendet är hos vissa spelare.

Description

Spelaren får takepoäng och tar även den pph som någon annan spelare ’borde’ fått.

Reported by

Issue ID

#18025

Date submitted

2025-12-10T00:02:11+01:00

Attachments

No attachments.

Related issues

No related issues.

Responses

edjur

Date: 2025-12-10T07:25:50+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Skulle väldigt gärna se att denna möjlighet byggs bort, förutom att det utnyttjas systematiskt av vissa turfare så händer det att turfare ovetandes "spökturfar" då de inte förstått att gubben frusit fast när de stängt av skärmen.

KingOfTheSlope

Date: 2025-12-10T07:47:15+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Eftersom vissa använder det systematiskt har det omvandlats från oskyldig armhålning till fusk!

Chairman

Date: 2025-12-10T08:40:31+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

Version: 2.1.38 - public release

GoSt

Date: 2025-12-10T09:51:30+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Håller helt med, även vid "spökturfandet" vid cykling, som gör att turfaren hinner halvvägs till nästa zon innan "ta-tiden" har gått ut.

Kiwi_kz7

Date: 2025-12-10T12:00:44+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.45 - beta release

Håller helt med om att reglerna behöver ses över, eller snarare tydliggöras och att det tekniskt begränsas att låsa positionen i Android. De som nu regelbundet låser sin position åsidosätter tiden att ta en zon, då de kan resa till nästa zon med låst position. Helt förkastligt att ärenden inte hanteras rättvist som skickas in till abuse när det finns klara bevis på manipulation för att ta zoner från tex tåg.

Aicar

Date: 2025-12-10T13:13:26+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Reglerna öppnar upp för ett turfbeteende som är oönskvärt. Än så länge (så vitt jag vet) används detta främst vid tåg- och bussresor (se topptiden i världen för beaver (10 zoner på kortast tid) för ett konkret exempel). Jag förstår att det är svårt att kontrollera , men risken finns att detta sätts i system även vid cykelturfande. Tar man 5 000 zoner på en omgång tjänar man ofantligt mycket tid genom att nyttja den här möjligheten och den inbyggda funktionen med att det tar en viss tid att överta en zon försvinner helt ur spel. Som jag ser det borde reglerna säga att man ska vara i zonen under hela take-tiden, inte bara när man börjar ta zonen (att det sen inte går att följa upp om alla alltid gör det är en annan sak, men då blir det i a f tydligt att man gör något som man inte borde göra). Spelare som blir av med zoner tappar poäng (pph), vilket innebär att många andra påverkas av detta (i mitt tycke oönskade turfbeteende).

Stabac

Date: 2025-12-10T13:15:25+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Håller med. Skulle bli väldigt tacksam om Zonerx issue gick igenom.

Rymprak

Date: 2025-12-10T14:47:04+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

Version: Other version (please tell us!)

Device: Samsung – S22 –

Jag skippar gärna de gammaldags armålningar (dvs genom att fysiskt stoppa telefonen i armhålan och hoppas att gubben stannar i zonen om jag har tur) jag tar på pendeln om det blir så. Jag får väl sticka eller sysselsätta mig med något annat på de tråkiga resorna. Det är som sagt skillnad på de som sätter i system att Turfa på tåg/buss för att samla massa poäng primärt och de (inkl jag själv) som ibland tar zoner i farten när vi transporterar oss till olika ställen vi ska till för att fördriva restiden. Det är oavsett orättvist att det beror på vilken telefon och vilken version av turfappen som används.

Pope

Date: 2025-12-10T15:13:05+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Device: IPhone 15 – –

Allt som är möjligt att göra för att minimera möjligheterna att skaffa sig fördelar (vinna R, hamna på topplistor, ta bort pph för sådana som mer regelrätt tagit zoner) vore välkommet. Jag har nästan helt slutat ta zoner som ligger längs med ffa Roslagsbanan i Sthlm för jag vet att det snart kommer en tågturfare. Det känns lite provocerande, ffa om det är turfare som satt i system att armhåla genom GPS-låsning. Egentligen tror jag inte detta löser problemet, folk kommer fortfarande att armhåla. Men det blir åtminstone svårare. Det allra bästa vore förstås att flytta merparten av zonerna bort från återigen ffa Roslagsbanan men även pendeltåg och annan spårbunden trafik. Inte alla… men det är galet många zoner i Sthlm som går att ta med tåg

Pope

Date: 2025-12-10T15:13:06+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Device: IPhone 15 – –

Allt som är möjligt att göra för att minimera möjligheterna att skaffa sig fördelar (vinna R, hamna på topplistor, ta bort pph för sådana som mer regelrätt tagit zoner) vore välkommet. Jag har nästan helt slutat ta zoner som ligger längs med ffa Roslagsbanan i Sthlm för jag vet att det snart kommer en tågturfare. Det känns lite provocerande, ffa om det är turfare som satt i system att armhåla genom GPS-låsning. Egentligen tror jag inte detta löser problemet, folk kommer fortfarande att armhåla. Men det blir åtminstone svårare. Det allra bästa vore förstås att flytta merparten av zonerna bort från återigen ffa Roslagsbanan men även pendeltåg och annan spårbunden trafik. Inte alla… men det är galet många zoner i Sthlm som går att ta med tåg

RiddervanMyyl

Date: 2025-12-10T16:35:03+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Det som vi nu kallar för "teknisk armhåla" förstör spelet på så många vis men framförallt så tar det ju bort själva andemeningen av "an outdoor addiction". Att någon armhålar nån zon då och då under sin pendling må vara hänt men nu när flera turfare i Stockholmsområdet satt detta system och tillbringar allt mer tid i kollektivtrafik enkom för att ägna sig åt "tekisk armhålning" har det blivit ett gissel som påverkar oss andra negativt. En ytterligare aspekt är beteendet att genom at använda två mobiler manupilera så att taketiderna mellan zoner blir orimligt korta, om det beteendet är ok är det faktiskt svårt att förstå varför ens taketider finns. Hoppas verkligen att Turf gör något åt detta problem innan det eskalerar ännu mer.

RiddervanMyyl

Date: 2025-12-10T16:35:05+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Det som vi nu kallar för "teknisk armhåla" förstör spelet på så många vis men framförallt så tar det ju bort själva andemeningen av "an outdoor addiction". Att någon armhålar nån zon då och då under sin pendling må vara hänt men nu när flera turfare i Stockholmsområdet satt detta system och tillbringar allt mer tid i kollektivtrafik enkom för att ägna sig åt "tekisk armhålning" har det blivit ett gissel som påverkar oss andra negativt. En ytterligare aspekt är beteendet att genom at använda två mobiler manupilera så att taketiderna mellan zoner blir orimligt korta, om det beteendet är ok är det faktiskt svårt att förstå varför ens taketider finns. Hoppas verkligen att Turf gör något åt detta problem innan det eskalerar ännu mer.

mpmoke

Date: 2025-12-10T18:04:13+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Appver 2.1.47 Sad that this "feature" is used in "wrong way" for cheating. Please rebuild the app so it is not possible.

whitebike

Date: 2025-12-10T20:02:22+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.45 - beta release

Device: Motorola – g32 – android

Armhålning i stor utsträckning är inte bra för spelet, Kan armhåla själv, ibland med bra resultat ibland dåligt. Har inga problem att lägga ner mina typ 3 zoner på väg till jobbet. Tänker ändå att lösning är att flytta, lägga zoner där det inte går, Själv anser jag även att bilzoner skulle bort. Känns som många zoner är lagda för att kunna armhålas. Dock tycker jag att det blir galet fel när man vinner regioner, ligor mm på denna metod, Förbjud men straffa inte dom som har armhålat. Ut med info om förbud sen banna spelarna som fortsätter. Finns dom som kör med 2 telefoner samtidigt för att låsa gps.Whitebike/Dan Johansson

Marrrs

Date: 2025-12-10T21:40:58+01:00

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Den viktigaste uttalade regeln är att man fysiskt ska befinna sig i zonen när den tas. Samtidigt har utvecklarna aktivt promotat tågturf och byggt ut zonantalet längs tågspår. I vissa fall där det inte ens är lämpligt att befinna sig på annat sätt. Detta har lett till den gråskala vi sett i flera år, med exakt lika många gråa nyanser och åsikter i ämnet som det finns turfare. Oavsett hur en spelare hindrar gps-signalen (armhåla/tekniskt) är det en manipulation av den egentliga positionen, vilket därmed kan anses som ett regelbrott. Jag tror den enda egentliga lösningen är att utvecklarna tydligt uttalar detta, och dessutom faktiskt gör vad de kan för att förhindra både fysisk och teknisk armhålning. Man kanske inte ska kunna slutföra en tagning ifall man inte är i lite rörelse under tagningen, när man hindrar gps-signalen är ju positionen absolut statisk? Man kanske inte ska låta zonerna som är specifikt designade för att främst tas från spår/motortrafik ligga kvar? Jag har själv fram till nu högst oregelbundet använt båda sorters armhålning på tåget när jag haft tråkigt på min pendlingssträcka. Ett tydligt regelverk och stöd för efterlevnad i både app och zonplacering anser jag definitivt mer värt än att ha kvar detta guilty pleasure. Då systematiskt fusk nu pågår i den utsträckningen att det märks i topplistorna, behöver ärendet absolut prioriteras upp. Det räcker dock inte att spelarna informerar varandra om sina åsikter - lösningen hänger på utvecklarna.

ojarnstr

Date: 2025-12-11T17:08:42+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Har Android version 2.1.47. Jo håller med alla ovanför är inte men ett problem i min region. Men känns inte riktigt som det är idén med Turf. För mig tror jag att denna möjlighet försvann med senaste den updaten... varför spelar ni med så gamla app versioner?

ZonerX

Date: 2025-12-11T18:05:38+01:00

Version: 2.1.38 - public release

Jag skulle tro att det inte är vi i den här tråden som har satt denna möjlighet i system. Vad jag förstått fungerar det även med den uppdaterade versionen(?) skulle det enbart var äldre versioner där denna ’funktion’ var möjlig så hade det ju varit enkelt att stänga av funktionaliteten för äldre versioner.

MysMulle

Date: 2025-12-12T11:56:07+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.38 - public release

Håller med om problem och föreslagna lösningar. - Tydliggör att detta är ett regelbrott. - Omöjliggör detta tekniskt om möjligt, t.ex. att position behöver ändras under zontagningen - Kör sökningar i databasen för att identifiera omöjliga upprepade korta sträcktider. /MysMulle

DT

Date: 2025-12-13T17:47:56+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Device: Apple – iPhone 15 Pro Max – iOS 26.2

Jag ser bara vinster på om man lyckas utveckla tekniska lösningar i koden som på alla sätt minimerar möjligheten att turfa på ett sätt som stör majoriteten av communityt eller inte är i linje hur mängden spelare tycker man turfar på ett sportsligt och rättvist sätt. Om man inte gör det kommer stora värden i spelet devalveras kraftigt. Vem ser en vits i att jaga en medalj om andra fått den under osportsliga former? Jaga en snabb tid på 10 zoner i tävlan mot dem som använder orimliga färdsätt eller metoder? Jobba upp i level när andra är där med hjälp av XP som kommer från ett spelande som är att betrakta som osportsligt? Man kan lista mycket och alla dessa aspekter kommer få majoriteten som sköter sig att tappa intresset för spelet för de få som spelar osportsligt märks ju tydligt, de är inte bara ett brus som inte märks, de förstör topplistor, statistik. Om man lyckat minimera detta i koden till appen så bör det också vara påtvingande att inte kunna köra äldre appversioner. (Turf version 2.1.17 (607) i Testflight beta-testning på iPhone)

Mr__Noodle

Date: 2025-12-13T23:17:55+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: Other version (please tell us!)

Device: Iphone – –

En fuskare anlände till GamlastanT när den var blockad i ytterligare 20 minuter. Fuskaren låste gubben i zonen och åkte vidare med tunnelbanan. Turfaren tog zonen LumaScene med en annan telefon och strax efter så släppte blocken i GamlaStanT och då "flög" turfgubben tillbaka till Gamla Stan 3 kilometer norrut och tog zonen. Tur att vem som helst kan se omöjliga förflyttningar av fuskare på frut.zundin.se

magnusn

Date: 2025-12-15T07:50:29+01:00

☒ I'm also affected by this issue.

☒ I think this is an important issue.

Version: 2.1.45 - beta release

Eftersom problemet med låst position blivit ett problem sedan något år behöver det absolut åtgärdas. Problemet beskrivs bra i kommentarerna! 1 Spelets grundidé för de flesta av oss försvinner i något annat än det "vi" tänkt! Taglinen "Outdoor addiction" gäller inte längre eftersom turfare kan få höga poäng "under tak". 2 Turfare som kontinuerligt låser gubben tar poäng av andra som på riktigt/ fysiskt anstränger sig. 3 Förtroendet bland oss som tar Turf på allvar riskerar att skadas med stora risker att Turf som spel riskerar att få badwill. Hur lösa detta? Det måste göras tekniskt men kan förståss även ändras regelmässigt för att förhindra de som ändå på något sätt lyckas hitta något sätt att fuska på. Det finns flera sätt att lösa detta: Utred vad som är bäst dvs enklast ur adminsynpunkt, -minst arbete, högst effekt. Tyvärr tror jag det blir en del arbete men det är nödvändigt då utveckling av fusket escalerar.

Add comment or attachment

Please login to add a comment.


© 2012-2013. All rights reserved.